Publicerad den:

Samfakturering

Eftersom Smedjebacken Energi Nät och Dalakraft redan har ett långtgående samarbete har vi bestämt oss för att underlätta för våra gemensamma kunder genom att fakturera tillsammans, med Dalakraft som avsändare. Det innebär att du som kund kommer att få din faktura från Dalakraft i fortsättningen. Alla våra kunder får även ett informationsbrev hemskickat.

Beroende på om du har fjärrvärme och/eller Dalakraft som elhandlare samlas upp till tre fakturor i fakturan som kommer från Dalakraft.

Vad innebär samfaktureringen för mig som är kund hos både Smedjebacken Energi Nät och Dalakraft redan idag?
Det innebär egentligen ingen större skillnad än en annan logga på fakturan! Du behåller de villkor och betalningssätt du har idag hos Dalakraft, och behöver själv inte göra någonting. Vi löser hela överflyttningen och du betalar i lugn och ro dina fakturor precis som vanligt, via den betalningsmetod du har hos Dalakraft. Om du vill ändra betalsätt behöver du däremot kontakta oss.

Vad innebär det för mig som kund hos Smedjebacken Energi (men inte Dalakraft)?
Även du som inte är kund hos Dalakraft kommer att få dina elnätsfakturor via dem – men lugn, du behöver inte ändra något i dina betalningsrutiner. Egentligen innebär det inget mer än en annan logga på fakturan! Du behåller de villkor och betalningssätt du har idag och behöver själv inte göra någonting. Vi löser hela överflyttningen och du betalar i lugn och ro dina fakturor precis som vanligt. Om du vill ändra betalsätt behöver du däremot kontakta oss.

När träder samfaktureringen i kraft?
Den första fakturan som kommer helt via Dalakraft får du i mitten av juni 2022, då för din förbrukning i maj. Du betalar på precis samma sätt som tidigare och behöver inte ändra något.

Vad är bakgrunden till samfaktureringen?
Sveriges elkonsumenter kan fritt välja sitt elhandelsbolag, men inte sin elnätsleverantör – den styrs av var du bor. I många fall innebär det att du som kund har en leverantör av nät och en annan leverantör av ström, vilket leder till två fakturor – en från varje leverantör.

Eftersom Smedjebacken Energi Nät och Dalakraft redan har ett långtgående samarbete känns det naturligt för oss att samfakturera och fakturorna kommer att skickas med Dalakraft som avsändare. För båda bolagen ger förändringen en rad samverkanseffekter, och för gemensamma kunder innebär det också en samlad elfaktura (för både elnät och elhandel). Du som är kund hos Smedjebacken Energi Nät men har en annan elhandlare än Dalakraft, kommer fortsättningsvis att få din elnätsfaktura från Dalakraft, och din elhandelsfaktura från ditt elhandelsbolag precis som vanligt.

Jag vill se min faktura på webben, hur gör jag det?
Om du är kund hos Dalakraft kommer du att kunna se din faktura via Mina Sidor hos Dalakraft som du når via www.dalakraft.se Ditt elnätsavtal kommer du fortfarande att se under Mina Sidor här via vår hemsida.

Jag är kund hos både Dalakraft och Smedjebacken Energi idag men har olika betalsätt eller kontaktuppgifter registrerade hos de båda bolagen, exempelvis e-faktura hos Dalakraft och pappersfaktura hos Smedjebacken Energi Nät – vad gäller för mig?
Eftersom Dalakraft hädanefter skickat ut fakturorna så innebär det att du behåller de inställningar som du har hos Dalakraft sedan tidigare. Du kan komma att bli kontaktad av Kundservice för att bekräfta dina inställningar.

Jag har autogiro idag, hur kommer det att funka?
Om du är kund hos både Smedjebacken Energi Nät och Dalakraft idag kommer du att behålla de autogiroinställningar som du har hos Dalakraft idag. Om du är enbart kund hos Smedjebacken Energi Nät idag kommer du att behålla de autogiroinställningar som du har hos Smedjebacken Energi Nät idag. I båda fallen reglerar vi autogirot och sköter flytten åt dig. Du behöver inte göra något alls.

Jag har pappersfaktura idag, hur kommer det att funka?
Du kommer fortsatt få en pappersfaktura hem som du betalar precis som vanligt. Om du är kund hos både Smedjebacken Energi Nät och Dalakraft så innebär detta att du framöver enbart får en gemensam pappersfaktura och den kommer vara utställd av Dalakraft. Även du som är enbart kund hos Smedjebacken Energi Nät kommer framöver få din pappersfaktura från Dalakraft. Den enda skillnaden är en ny logga på fakturan och ett nytt bankgiro/postgironummer. Se det nya numret på din nästa pappersfaktura.

Jag har mejlfaktura idag, hur kommer det att funka framöver?
Mailfaktura funkar på samma sätt som en pappersfaktura men istället för att komma per post så kommer den till din mailadress. Om du är kund hos både Smedjebacken Energi Nät och Dalakraft idag så kommer den gemensamma mejlfakturan att komma till den mejladress som du har registrerad hos Dalakraft idag. Om du enbart är kund hos Smedjebacken Energi Nät så kommer mejlfakturan att komma till den mejladress du har registrerad hos Smedjebacken Energi Nät. Vi löser denna flytt åt dig och du behöver inte göra något mer än att betala fakturan i lugn och ro till det bankgiro/postgironummer som står angivet på mejlfakturan.

Jag har efaktura idag, hur kommer det att funka framöver?
Är du kund hos både Smedjebacken Energi Nät och Dalakraft kommer du framöver att få din efaktura till den bank som du har registrerad hos Dalakraft. Är du enbart kund hos Smedjebacken Energi Nät kommer du få den till samma bank som tidigare. I båda fallen reglerar vi och sköter detta åt dig. Du behöver inte göra något alls.

Jag vill ändra betalsätt, eller har andra frågor
Vill du ändra dina inställningar hör du av dig till vår Kundservice på telefon 0240-66 06 66 eller via mejladressen info@smedjebackenkund.se

Jag vill uppdatera mina kontaktuppgifter
Kontakta Kundservice på telefon 0240-66 06 66 eller via mejladressen info@smedjebackenkund.se. Det går även att nå oss via chatten på vår hemsida .

Hur påverkas samfaktureringen av utbetalningen av elpriskompensation till privatpersoner?
Överskjutande tillgodobelopp följer med samfaktureringen. Vi reglerar detta åt dig och du som kund behöver inte göra något.

Sidan senast uppdaterad: